Monday, January 23, 2012

Documental: A Rough History of Disbelief

Vía Open Culture encontré un documental de tres episodios acerca de la historia de la no creencia en agentes supernaturales, también llamados dioses.




En este primer capítulo "Shadows of Doubt" nuestro anfitrión, Jonathan Miller, nos lleva a caracterizar lo que llamamos "creencias". Hay diferentes tipos de creencias. Aquellas creencias catalogadas como religiosas tienen predisposiciones psicológicas en nosotros como humanos. Miller dice:

There are things that I believe in without being directly acquainted with them. For example I've never actually seen a coelacanth with my own eyes, but I believe in them. Also I believe that the earth goes around the sun. Although it certainly doesn't look as if it does. I take these things on trust. For the simple reason that I recognize the authority of the people who say that they do.

On the other hand you get a whole range of dubious entities such as ghosts, witches, spirits and immortal souls, which I don't believe in at all. But the people who do believe in them don't necessary do so on the basis of trust or authority. The psychological origins of those believes can be traced back to certain predispositions that we all shared simply as human beings. [my emphasis]

Aquí caemos de nuevo en el argumento de los humanos tienen una predisposición a designar voluntad y agencia a las cosas que no puede ver. Dan Dennett habla extensamente de ello en su libro "Breaking the Spell". Las cosas malas que suceden tienen más sentido si se le atribuyen a estas presencias invisibles, las cuales poseen intenciones ocultas a nuestros sentidos. El otro factor es la propensión a los rituales organizados. Esa parece ser una receta para el inicio de la religión.

Un momento curioso ocurre en el minuto 31:20 donde parece que las imágenes corresponden a una danza de moros en Guatemala ¿?

Algunas citas hermosas:

Is God willing to prevent evil, but not able?
Then he is not omnipotent.
Is he able, but not willing?
Then he is malevolent.
Is he both able and willing?
Then whence cometh evil?
Is he neither able nor willing?
Then why call him God? -- Epicurus

The whole religious complexion of the modern world is due to the absense, from Jerusalem, of a lunatic asylum. -- Havelock Ellis

Why should I fear death? If I am, death is not. If death is, I am not. Why should I fear that which can only exist when I do not? -- Epicurus

Aparentemente, todas las citas que aparecen en los tres episodios fueron recolectadas en esta página.

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